ACT

Acceptance and Commitment Therapy


De psychologische behandeling ACT gaat ervan uit dat emotioneel lijden bij het leven hoort, het komt bij iedereen voor. Het gaat er juist om hoe met dit emotionele lijden wordt omgegaan. Het gaat om het accepteren van wat er speelt, om te leven in het huidige moment, om te leven naar je waarden, om dat te doen wat jou gelukkig maakt.
Uit studie (2011) is gebleken dat mensen die chronisch pijn hebben en een ACT therapie hadden gevolgd beter omgingen met hun pijn en de daaraan gerelateerde depressie of angsten. ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. 

ACT is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Je leert om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Door dit gevecht te stoppen ben je in staat om je aandacht te richten op de dingen die je werkelijk belangrijk vindt in het leven. Doen en voelen wat voor jou belangrijk is in het leven. Dat wat jou gelukkig maakt!

ACT kan worden ingezet bij alle psychologische problemen zoals onzeker voelen, depressie, laag zelfbeeld, scheiding, angsten, burn-out en ga zo maar door.
ACT heeft ook een zeer prominente plek ingenomen als we het hebben over chronische pijn. 

De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven. ACT leert je een zachtaardige houding aan te nemen t.o.v. alles wat je denkt, voelt en ervaart, terwijl je tegelijkertijd op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken.


Voor meer informatie kun je mij altijd bellen, mailen of maak een persoonlijke afspraak.

Share by: